Leta i den här bloggen

tisdag 14 juli 2015

Att resa med celiaki

Nu i semestertider är det många med celiaki som drar sig lite för att resa och bekymrar sig för hur det ska gå att hitta glutenfri mat. Att resa är i alla fall vad jag tycker är svårast med min celiaki, framför allt att resa utomlands. Det kan vara lite lurigt, även om det säkert är mycket bättre nu än för bara några år sedan. Det beror självklart också på vart man reser, men man kan aldrig vara nog försiktig när det gäller gluten. Därför kommer här några av mina bästa tips för en glutenfri semesterresa. 

Reser jag utomlands försöker jag att planera i förväg och kolla upp vilket utbud av glutenfria produkter som finns i det land jag ska till och vilka restauranger som är bra på glutenfri mat. Jag kontaktar ofta hotell och restauranger innan jag bokar och kontrollerar att det går att få glutenfri frukost och middag. För säkerhets skull skriver jag också alltid ut översättningskort från Celiakiförbundets hemsida (tillgängligt för medlemmar) och tar med mig. Då känner jag mig trygg med att personalen på restauranger och caféer vet vad det är jag inte tål. Ett tips är också att ta med egna glutenfria produkter som knäckebröd, kakor och flingor så har du alltid något i reserv om det skulle krisa vid frukosten eller på något café. I övrigt är mitt bästa tips att passa på att njuta av färska frukter och bär under semestern. Det är naturligt glutenfritt, gott och nyttigt och finns att få tag på nästan överallt. Låt inte din celiaki hindra dig från att resa!

Om en vecka åker jag till USA för tre veckors semester. Vi flyger till San Francisco och efter en vecka i San Francisco tar vi sedan Highway 1 ner till Los Angeles med några övernattningar längs vägen. Det ska bli otroligt spännande och roligt och när det gäller USA är jag inte speciellt orolig över att inte hitta glutenfri mat. Glutenfritt är en stor trend i USA och det sägs att det är ett av världens bästa länder att resa i när man har celiaki, speciellt Kalifornien. 

Är det någon som har erfarenhet av hur det är att äta glutenfritt i USA? Jag tar gärna emot tips på restauranger och caféer som är bra på glutenfritt, framför allt i San Francisco och Los Angeles!

1 kommentar:

  1. Lägg ut frågan på celiakigrupperna på Facebook, där brukar tipsen komma fort!

    Hoppas du får en trevlig resa!

    SvaraRadera