Leta i den här bloggen

fredag 14 februari 2014

Glutenfritt i affären

Nu har jag för första gången varit i mataffären och tittat på det glutenfria sortimentet. Jag upptäckte att det finns en hel del varor; både färdiga produkter som kakor, bullar och pizzabottnar men också många bakprodukter. De färdiga produkterna intresserar mig inte så mycket, men jag köpte ändå ett par brödpaket för att testa och självklart digestivekex som är en favorit. Även pasta är jag glad att det finns glutenfritt, för det är inget som jag brukar göra från grunden. Brödsortimentet var inte så stort och det som slog mig var hur mycket dyrare det är med glutenfritt bröd än vanligt. Tur att jag har mitt bakintresse och tänker baka mitt bröd själv. Även om de glutenfria mjölerna inte är så billiga de heller så får jag i alla fall mer variation och framför allt mycket nöje av att baka själv.

Jag köpte på mig diverse glutenfria mjöler och mjölmixer och sådant som jag läst att man behöver när man ska baka glutenfritt. Det är tydligen också bra att tillsätta extra fibrer i brödet, eftersom en glutenfri kost gör att man får i sig mindre fibrer. Nu längtar jag efter att komma igång med bakningen!


2 kommentarer:

  1. Jag gillar att baka och har också blivit glatt överraskad över att det faktiskt går att baka lika bra utan gluten. Jag undviker vete helt och hållet och en hel del av mjölmixen och de färdiga produkterna innehåller vetestärkelse. Det är mest mjöl jag är intresserad av och framför allt nåt som funkar till bullar, lussekatter etc. Igår bakade jag lussekatter av Finax orangea. De blev över förväntan goda, men är snustorra idag. Jag är tacksam för alla tips och förslag på produkter och vad jag bör tänka på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar, vad roligt att höra att du gillar att baka glutenfritt. Jag använder mest mjölmixer när jag bakar bullar och liknande. Jag använder Semper Fin mix mycket när jag bakar utan vetestärkelse, den gillar jag. Ofta kan det bli torrt ganska snabbt men det är viktigt att tänka på att använda så lite mjölmix som det bara går och att glutenfri deg ska vara kladdigare än vanlig. Lycka till med bakningen!

      Radera