Leta i den här bloggen

söndag 16 mars 2014

Glutenfri pizzabotten

Som glutenintolerant kan jag inte äta pizza från pizzerian längre, men vad gör det när man kan göra minst lika god pizza själv. Den här pizzadegen är lätthanterlig och superenkel att kavla ut och den smakar precis som en pizzabotten ska smaka.

Glutenfri pizzabotten (en plåt)
25 g jäst
2 1/2 dl fingervarmt vatten
1/2 msk fiberhusk
1/2 dl olivolja
1 tsk salt
1 tsk strösocker
5 dl glutenfri mjölmix (t ex Finax röda)

1. Rör ut jästen med vattnet i en bunke. Tillsätt fiberhusk och låt svälla i 10 minuter.
2. Tillsätt övriga ingredienser och vispa degen ordentligt med elvisp i ca 5 minuter, tills den tjocknar och blir seg.
3. Låt jäsa under bakduk i 30 minuter.
4. Ta upp degen på mjölat bakbord eller direkt på ett bakplåtspapper och kavla ut till en platta stor som en plåt eller flera mindre pizzabottnar om du föredrar det.
5. Lägg över bottnen på en plåt.
6. Bred på tomatsås och lägg på valfri pizzatopping.
7. Grädda i 250 grader i ca 15 minuter, tills kanterna fått fin färg.

Servera med pizzasallad.

5 kommentarer:

  1. danke schön, epic recept!

    SvaraRadera
  2. Hej Anneli. Tack för en jättebra blogg. Har en dotter med glutenintolerans.

    När det gäller pizza så upptäckte vi för några månader sedan till vår stora förvåning att nästan alla pizzerior serverar glutenfria pizzor! Dom har djupfrysta glutenfria pizzabottnar som dom hanterar i alufolie både utanför och i ugnen för att inte kontaminera med vetemjöl och så lägger dom på ingredienser precis som på vilken pizza som helst.

    Antagligen inte lika god som din pizzabotten förstås, men helt ok... ;)

    Pelle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Pelle! Vad roligt att du gillar min blogg! Tack för tipset, jag måste absolut fråga på "min" pizzeria om de kan göra glutenfri pizza. Även om hemmagjord pizza är god så blir det ju inte samma sak som pizzeriapizza :) Hoppas att du fortsätter att följa min blogg! /Anneli

      Radera
  3. Hejsan, är så glad att jag hittat dig och dina recept här...
    Har sedan 2003 haft gluten allergin och inte direkt lyckats med något som helst i bakning.
    Men nu när jag denna vinter sedan november 2014 bakat en hel del utav dina recept har jag inte misslyckats en enda gång.
    Ikväll blev det pizzan som vi gräddade i våran ved eldade kamins ugn. Den blev lika som man skulle köpt den på en pizzeria.
    Skall även ge mig på någon av de kommande dagarna på din glutenfria semlor.
    Tacksamhets hälsningar ifrån Lillemor på Kos i grekiska ö världen.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lillemor! Vad glad jag blir när jag läser din kommentar. Det känns fantastiskt för mig att kunna förenkla livet och göra bakningen till något enkelt och roligt för alla oss med celiaki. Tack för att du tog dig tid att skriva till mig och lycka till med bakningen! Kram Anneli

      Radera