Leta i den här bloggen

söndag 8 juni 2014

Bästa glutenfria frasvåfflorna

Efter att ha testat lite olika glutenfria våffelrecept men aldrig blivit helt nöjd med resultatet har jag nu experimenterat mig fram till det i mitt tycke perfekta receptet. Våfflorna blir lagom tjocka och frasiga utan att vara hårda och självklart smakar de underbart.

Mina frasvåfflor (10 st)
100 g smör
1 1/2 dl grov glutenfri mjölmix
2 1/2 dl maizena
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1/2 tsk salt
3 dl mjölk
1 ägg
2 dl kallt vatten

1. Smält smöret och låt svalna.
2. Blanda de torra ingredienserna i en bunke.
3. Vispa ner mjölken och knäck i ägget.
4. Tillsätt det smälta smöret och kallt vatten.
5. Vispa till en jämn smet och låt vila i ca 10 minuter.
6. Hetta upp våffeljärnet och pensla med matfett. Grädda till frasiga våfflor.

2 kommentarer:

  1. Hej! Nu har jag även testat dessa våfflor och blev salig av tacksamhet! God smak, frasiga och fina! Bakade dina hönökakor för ett tag sedan, som också var fantastiskt goda! Dock inte lika fina som dina:)
    Stort tack för allt gott. Dina recept är verkligen att räkna med, inga besvikelser.
    Mvh Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina! Tack för din fina kommentar, vad roligt att du gillar mina recept! Hoppas att du fortsätter att inspireras av min blogg!

      Radera