Leta i den här bloggen

tisdag 24 juni 2014

Glutenfria kanelbullar

Glutenfria kanelbullar som smakar precis som vanliga. Jag brukar riva lite mandelmassa över fyllningen ibland för att få extra goda och saftiga bullar. Mina gäster kunde inte känna någon skillnad mot vanliga kanelbullar och det tar jag som ett gott betyg. Dock blir de glutenfria bullarna torra lite snabbare så frys in det som inte äts upp direkt på bakdagen och ta fram och tina och värm bullarna i ugnen innan servering så smakar de som nybakta.

Glutenfria kanelbullar (20 st)
25 g jäst
3 dl mjölk
1 msk psylliumfröskal
75 g rumsvarmt smör
3/4 dl vit sirap
1/4 tsk salt
1 tsk stött kardemumma
1/2 uppvispat ägg
ca 5 dl (300 g) glutenfri mjölmix, tex Finax röda

Fyllning:
75 g rumsvarmt smör
1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk malen kanel

Pensling:
1/2 uppvispat ägg
Pärlsocker

1. Värm mjölken till 37 grader och lös upp jästen i mjölken.
2. Vispa ner psylliumfröskal, låt svälla i ca 10 minuter.
3. Tillsätt resterande ingredienser (spara ca 1/2 dl mjölmix till utbakningen) och arbeta degen med degkrokar i ca 5 minuter.
4. Låt degen vila i bunken under bakduk i ca 10 minuter.
5. Stjälp upp degen på mjölat bakbord. Kavla ut till en rektangulär platta.
6. Rör ihop ingredienserna till fyllningen och bred den över plattan.
7. Rulla ihop degen från långsidan och skär rullen i 20 bitar.
8. Lägg bitarna i bullformar på en plåt med snittsidan uppåt.
9. Låt bullarna jäsa under bakduk i ca 45 minuter.
10. Pensla med uppvispat ägg och strö över pärlsocker.
11. Grädda bullarna i mitten av ugnen i 250 grader i ca 8-10 minuter.

10 kommentarer:

  1. Mums! Och vad fina bullar du gör!

    SvaraRadera
  2. Tack! Ändå smakar de bättre än de ser ut :)

    SvaraRadera
  3. Hej, jag är ny på detta med glutenfritt, älskar din blogg! :)
    Skulle försöka mig på dessa bullar men tror jag misslyckades totalt med degen :( då har jag visserligen använt kokosmjölk och mjölkfritt smör, samt blandat finax mjölmix i orange förpackning och lailas mjölmix. Det blev mer en smet än deg, försökte hälla på massa extra mjöl och till slut lyckades jag iaf kavla ut det, men gick inte att rulla ihop riktigt. Nu står trasbullarna på jäsning så får vi se om det går att äta sen ;)
    Men har du nåt tips?? Kan det bli så med andra mjölsorter eller mjölkfritt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Vad roligt att du gillar min blogg! Så synd att degen inte blev bra. Olika mjölmixer kan ha lite olika bakegenskaper och det kan behövas lite olika mängder av olika sorter. Kanske kan det vara en orsak. Annars är ett tips är att väga mjölmixen om du inte gjort det, det kan skilja mycket mellan att mäta och väga. Det är också viktigt att arbeta degen ordentligt, den blir fastare ju mer man "knådar" den. Även viktigt att låta den vila tillräckligt länge eftersom psylliumfröskalen gör att degen sväller och blir fastare med tiden. Jag vet inte hur mjölkfritt påverkar degen, har aldrig testat, men skulle inte tro att det kan påverka särskilt mycket. Hoppas att bullarna blir goda ändå och att du lyckas bättre nästa gång!

      Radera
  4. Såg ut som lätt och gott recept :) går det ta annan sötning? Mvh Johanna

    SvaraRadera
  5. Strösocker vet jag går bra, annan sötning har jag inte provat men skulle inte tro att det är något problem. Lycka till!

    SvaraRadera
  6. Hej. Visste inte hur mycket jag saknade kanelbullar förrän jag såg ditt recept. :) Tyvärr så bor jag i en liten by där de inte säljer just psylliumfröskal. Finns det något som jag skulle kunna ersätta det med? För det här receptet, det måste jag testa. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Veronica! Psylliumfröskal är samma sak som fiberhusk, det kanske finns i din butik? Tyvärr så blir inte receptet bra om man inte tillsätter detta som bindemedel så jag hoppas att du hittar det! Lycka till :)

      Radera
    2. Haha. Jaha så det var så enkelt. :p Fiberhusk har jag ju hemma. Kanske ska börja läsa på förpackningar. ;)
      Måste bara säga att din blogg är helt underbart bra. Hittar nya recept hela tiden som jag provar. Nu är det roligt att baka igen. :) Så tack för att du delar med dig. Livet blir lite godare tack vare dina recept.

      Radera
    3. Härligt! :) Vad roligt att du gillar min blogg. Tack snälla för din fina kommentar, det känns fantastiskt att kunna inspirera till bakning.

      Radera