Leta i den här bloggen

måndag 23 juni 2014

Besök hos dietisten

Idag träffade jag en dietist för första gången. Hon gick igenom grundläggande fakta och information om celiaki och vad som är viktigt att tänka på och vad man bör se upp med osv. Eftersom jag nu har ätit glutenfri kost i nästan fem månader och själv har läst på mycket om celiaki så var det mesta sådant som jag redan kände till, men det kändes ändå bra att ha fått bekräftat att jag äter rätt och att ha fått ställa frågor och även fått lite nya tips och råd. Jag fick även med en broschyr med tabeller över om olika livsmedel och tillsatser innehåller gluten eller inte, perfekt att ha när man blir osäker över namn som maltodextrin och maltextrakt i innehållsförteckningarna.

Jag har också sådan tur att jag bor i ett landsting där man får vissa glutenfria produkter subventionerade. Det kostar ju annars en hel del att köpa glutenfria livsmedel i affären. Konsumentverket uppskattar att det kostar ca 5000 kr extra per år för en vuxen att behandla sin celiaki, dvs att köpa glutenfria produkter. Det finns också en jämförelse gjord som visar att en matkasse med glutenfri mat kostar dubbelt så mycket som en med "vanlig" mat (källa: GP, 2013).

Nu får jag recept på mjölmixer, havregryn, hårt bröd, pasta och fiberprodukter och betalar då 170 kr för ca 2 månaders förbrukning. Vad jag förstått är det långt ifrån alla landsting som erbjuder subvention så jag känner mig lyckligt lottad och ser fram emot att få hem mitt första paket!

4 kommentarer:

  1. Carina Halldén23 juni 2014 kl. 12:04

    Jag diagnosen ungefär samtidigt som du och dietisten jag var hos rekommenderade appen Ingredienslexikon. Väldigt smidigt och lätt att slå upp ingredienser i när man står i affären.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Min dietist rekommenderade mig att beställa boken, men nämnde även appen. Jag kommer nog att köpa appen för som du säger så känns den mer praktisk. Kul att du hittade till min blogg!

      Radera
  2. Jag är glad för din skull att du får subvention! Men också för oss som följer bloggen, då kan du bjuda på ännu mer experimenterande recept till oss som läser din blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det känns roligt! Dock blir det inga produkter som jag inte använt förut men jag lovar att fortsätta experimentera och publicera nya recept.

      Radera