Leta i den här bloggen

tisdag 19 maj 2015

Glutenfria havresnittar

Enkla och lite sega havrekakor som är gudomligt goda att äta nybakade innan de svalnat helt men även avsvalnade till glass eller andra desserter eller bara som de är. Gör gärna dubbel sats!

Glutenfria havresnittar
100 g rumsvarmt smör
1 dl strösocker
1 msk ljus sirap
1/4 tsk salt
1 1/2 dl havregryn (ren havre)
1 1/2 dl havremjöl
1 tsk vaniljsocker
1 1/2 tsk bakpulver

1. Rör ihop smör, socker och sirap fluffigt, gärna med elvisp.
2. Blanda de torra ingredienserna och rör ner i smörblandningen. Blanda till en deg.
3. Dela degen i två eller tre delar och rulla ut till längder direkt på en plåt med bakplåtspapper. Platta till längderna något.
4. Grädda i mitten av ugnen i 175 grader ca 10-15 minuter tills de fått fin färg. Skär i sneda bitar innan de svalnat helt.

4 kommentarer:

  1. hejhej! (VIKTIGT)

    Jag har lite smått panik nu! Ska nämligen baka en paj, eller rättare sagt två, tills på fredag! En MatPaj och en efterättspaj. Nu till mitt PROBLEM: personen jag ska baka till är glutenintolerant och är även nojig om att det ska va lite kalorier o fettsnålt o you name it, "nyttigt". Jag hittar verkligen inga vettiga recept på detta!! (o jag hade velat lyckas&då imponera på personen i fråga haha ;)) o jag kan inte fuska med degen med att den inte är nyttig för det märker hen isf) SNÄLLA kan inte du tipsa om några bra o "nyttiga" pajdegar?

    Massor av kramar o tack för en inspirerande blogg! <3

    SvaraRadera
  2. Hej Vendela! Jag har tyvärr inte så många recept på nyttiga pajer ;) Det nyttigaste jag kan komma på gällande pajdeg till matpaj är min exotiska kycklingpaj, där jag ersatt en del av smöret med mjölk. Använd grov mjölmix istället för ljus för att få den lite nyttigare. Vad gäller dessertpaj så är det svårt att få till en nyttig paj förstås ;) Kika i kategori "dessertpajer" och titta efter vad du själv tror att personen skulle gillar. Jag skulle föreslå någon paj med havregryn och bär, tex blåbärspaj. Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Rullade 20 st bollar av smeten istället, 2 plåt med 10 på varje, plattade till lite, 175 grader 10 min. Blev bra! Lättare att räkna kalorierna då som jag gör för tillfället ;) 80 kcal/kaka :)
    Tack för receptet! Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena!
      Tack för tipset, det ska jag också prova så blir det smarriga havrekakor istället. Roligt att du gillade receptet!

      Radera