Leta i den här bloggen

fredag 9 oktober 2015

Glutenfria solrosfrallor

Underbart luftiga och goda frallor med havregryn och solrosfrön som ger en lite nötig smak och mycket fibrer och mineraler. Degen är smidig och går lätt att forma till frallor.

Glutenfria solrosfrallor (8-10 st)
25 g jäst
200 g (2 dl) mjölk
200 g (2 dl) vatten
7 g (2 tsk) fiberhusk
105 g (3 dl) havregryn (ren havre)
26 g (2 msk) rapsolja
40 g (2 msk) ljus sirap
5 g (1 tsk) salt
17 g (1 dl) pofiber
1 dl solroskärnor
300 g (5 dl) glutenfri mjölmix

1. Smula jästen i en bunke.
2. Värm mjölk och vatten till 37 grader och vispa ut jästen med vätskan.
3. Tillsätt fiberhusk och havregryn och låt svälla i 10 minuter.
4. Rör ner resterande ingredienser och arbeta ihop degen med degkrokar i några minuter.
5. Låt jäsa under bakduk i ca 30 minuter.
6. Ta upp degen på ett bakbord mjölat med mjölmix. Dela i bitar och forma till runda bullar. Lägg bullarna på en plåt med bakplåtspapper.
7. Låt jäsa under bakduk i ca 30 minuter.
8. Grädda i mitten av ugnen i 225 grader i 10-12 minuter.

4 kommentarer:

  1. Hejsan! Tänkte jag skulle testa baka de här bröden de ser jättegoda ut :). Jag har nyss fått min diagnos och är inte så van att baka glutenfritt ännu så när det står glutenfri mjölmix kan jag ta vilket märke som helst då?
    Jag har varit rätt ledsen över att ha fått glutenintolerans och allt som jag inte kommer kunna äta igen. Men jag blev så glad när jag hittade din blogg med alla inspirerande recept och det gör att det inte känns så hemskt ändå :).
    //Britta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Britta! Vad roligt att du hittat till min blogg. Jag kommer själv ihåg känslan av förtvivlan när jag fick min diagnos men ganska snart upptäckte jag att det inte var så farligt ändå och att det mesta går att baka och att det blir minst lika gott som vanligt! När det gäller glutenfria mjölmixer så kan de ha lite olika egenskaper och därmed ge lite olika bakresultat. Jag använder oftast Semper Mix eller Finax röda mjölmix när jag bara skriver "glutenfri mjölmix" i receptet. Ett tips när du ska baka är att väga ingredienserna på hushållsvåg istället för att mäta upp med mått. Det kan nämligen skilja mycket i mängd eftersom tex mjölmixen lätt packas samman i måttet. Tack för din kommentar och stort lycka till med bakningen och ditt nya glutenfria liv! /Anneli

      Radera
  2. Hej, vill bara tacka för ett toppenrecept! Äntligen ett bröd som var enkelt att baka, har misslyckats så många gånger nu. Bäst av allt var att min kräsne son som har celiaki tyckte de var jättegoda, uteslöt dock solrosfrön eftersom frö av alla de slag kan vara farligt att äta enligt honom :)
    Kommer definitivt leta mer här på din blogg!
    //Camilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Camilla! Vad glad jag blev när jag läste din kommentar, det värmer att kunna inspirera till glutenfri bakning. Lycka till med bakningen!

      Radera