Leta i den här bloggen

torsdag 29 maj 2014

Flygande Jacob

Min version av den klassiska 80-talsrätten flygande Jacob innehåller förutom de vanliga ingredienserna även lök, curry och mango chutney. Ibland toppar jag också gratängen med lite knaperstekt bacon. Kombinationen kyckling, banan, curry, mango chutney och jordnötter är så otroligt god att jag skulle kunna äta den här rätten varje dag om jag fick. Vill man göra det enklare för sig kan man använda en färdiggrillad kyckling istället för kycklingfiléer. Min version är lite smalare än originalet med creme fraiche och matlagningsgrädde istället för vispgrädde, men minst lika god!

Min flygande Jacob
2 stora kycklingfiléer
1 gul lök
2 bananer 
1 tsk italiensk salladskrydda
1 krm svartpeppar
2 dl matlagningsgrädde
2 dl creme fraiche
2 tsk curry
3/4 dl chilisås
1 msk mango chutney
1 dl salta jordnötter

1. Skala och hacka löken och skär kycklingfiléerna i bitar. Bryn i olja i en stekpanna. 
2. Lägg lök och kyckling i en smord ugnsfast form. Strö över italiensk salladskrydda och svartpeppar.
3. Halvera bananerna och skär dem på längden i större bitar. Fördela över kycklingen. 
4. Koka ihop grädde, creme fraiche, curry, chilisås och mango chutney. Häll såsen i formen. 
5. Gratinera mitt i ugnen i 225 grader i ca 20 minuter. Strö över jordnötter.

Servera med ris och sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar