Leta i den här bloggen

torsdag 8 maj 2014

Gräddfilslimpa

Jag hade lite gräddfil i kylen som jag inte visste vad jag skulle göra med, så jag tänkte att det nog går att använda istället för filmjölk i bröd. Sagt och gjort, jag rörde ihop den med lite sirap, lingonsylt och olika mjölsorter och skjutsade in i ugnen. Ut kom ett fantastiskt gott, mjukt och saftigt bröd som nästan smakade mer fikabröd än matbröd. Gott med smör och ost på eller bara som det är.

Gräddfilslimpa
4 dl gräddfil
1/2 dl mörk sirap
1 msk lingonsylt
1 msk fiberhusk
1 dl linfrön
1 tsk bikarbonat
1/2 tsk salt
1/2 dl fibrex
1 1/2 dl bovetemjöl
1 dl majsmjöl
1/2 dl rismjöl

1. Rör ihop alla ingredienser i en bunke till en jämn smet.
2. Häll smeten i en smord brödform.
3. Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader ca 50 minuter.

2 kommentarer:

  1. Jag har nyligen fått min diagnos glutenintolerant och har känt stor sorg över att inte kunna äta bröd, bullar och kakor, som jag älskar. Men så tipsade en kollega mig om din sida och då blev jag glad igen. Här finns ju huuuur mycket gott som helst att baka!!! Idag har jag bakat Gräddfilslimpa och den blev jättegod! Hur förvarar jag den så att den håller sig god i flera dagar? Bör jag frysa in den direkt eller förvara den i kylen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att höra att du gillar mina recept och att jag kan inspirera till glutenfri bakning. Tusen tack! När det gäller glutenfritt bröd i allmänhet så har det en tendens att bli torrt ganska snabbt så jag brukar skiva upp och frysa in senast dagen efter jag bakat och sedan bara ta fram så många skivor jag behöver och tina direkt i brödrosten så blir det som nybakt igen. Bröd bakat på filmjölk eller gräddfil utan jäst tycker jag håller sig saftigare lite längre än bröd med jäst, jag brukar förvara i rumstemperatur. Lycka till med din bakning!

      Radera