Leta i den här bloggen

måndag 5 maj 2014

Vaniljglass

Hemmagjord vaniljglass smakar verkligen mycket godare än köpt och så enkel som den är att göra så ska jag från och med nu se till att jag alltid har en låda i frysen. Hemligheten för den goda smaken är att använda rent vaniljpulver och inte vaniljsocker och den vita sirapen gör att det inte bildas iskristaller i glassen.

Vaniljglass
2 ägg
1/2 dl florsocker
2 msk strösocker
1 msk vit sirap
1/2 tsk vaniljpulver
3 dl vispgrädde

1. Separera äggen och lägg vitorna i en liten bunke och gulorna i en större bunke.
2. Vispa äggvitorna med elvisp till ett fast skum.
3. Blanda ner florsocker, strösocker, sirap och vaniljpulver i bunken med äggulorna. Vispa pösigt med elvispen.
4. Vispa grädden fast och blanda ner den i bunken med äggulesmeten.
5. Vänd ner äggviteskummet och blanda försiktigt till en jämn smet.
6. Häll smeten i en form eller plastlåda som rymmer minst 1 1/2 liter.
7. Frys i minst 4 timmar.

Min favorit är att äta glassen med varm kolasås och hackad daim, för extra lyx lägger jag också till banan och maränger. Mitt bästa recept på kolasås hittar du här.

Vilka är dina favorittillbehör till vaniljglass?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar