Leta i den här bloggen

torsdag 13 november 2014

Glutenfritt vardagsbröd

Ett gott glutenfritt bröd som jag kallar för vardagsbröd eftersom det är ett bröd som jag skulle kunna äta varje dag utan att tröttna. Dessutom går det ganska snabbt att baka eftersom det inte behöver jäsa så länge utan sätts in i kall ugn. Brödkryddor och havre ger en fyllig och fin smak till brödet.

Glutenfritt vardagsbröd
25 g jäst
2 1/2 dl fingervarmt vatten
2 tsk fiberhusk
1/4 dl olja
1/4 dl mörk sirap
1/2 tsk salt
1/2 tsk brödkryddor
1 tsk nyponskalmjöl
1/2 dl fibrex
1 dl ren havre
1 dl havremjöl
4 dl glutenfri mjölmix

1. Rör ut jästen med vattnet i en bunke.
2. Vispa ner fiberhusk och låt svälla 10 minuter.
3. Tillsätt resterande ingredienser och arbeta degen med degkrokar i 5-10 minuter.
4. Häll degen i en smord bakform och låt vila under bakduk i 15 minuter.
5. Ställ in formen i nedre delen av den kalla ugnen och sätt ugnen på 200 grader.
6. Låt stå och gräddas i ca 60 minuter. Låt svalna på galler under bakduk.

2 kommentarer:

  1. Hej jag vill börja med att säga att du har en fantastisk blogg! Den är verkligen inspirerande för mig som är ny på det här med glutenfritt. Men nu till min fråga. Hur länge håller brödet och hur förvarar jag det på bästa sätt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Erica! Tack för din fina kommentar. Brödet blir som många andra glutenfria bröd lite torrt efter någon dag så jag brukar skiva upp det och frysa in det efter en eller max två dagar. Var noga med att låta det svalna helt under bakduk och förvara det sedan i en plastpåse. Hoppas att du blir nöjd med brödet!

      Radera