Leta i den här bloggen

tisdag 4 november 2014

Glutenfritt majsknäcke

Gott glutenfritt knäckebröd med majsmjöl och frön. Så gott att det kan ätas som snacks!

Glutenfritt majsknäcke
2 dl majsmjöl
1/2 dl linfrön
1/2 dl sesamfrön
3/4 dl solroskärnor
1/4 pumpakärnor
1/2 dl raps- eller olivolja
2 1/2 dl kokande vatten
1/2 tsk flingsalt

1. Blanda ihop majsmjöl och frön i en bunke.
2. Tillsätt olja och kokande vatten och rör ihop till en jämn smet.
3. Klicka ut degen på en plåt med bakplåtspapper och bred ut den så tunt som möjligt. Det går lätt och kladdfritt om man lägger ett bakplåtspapper över och trycker eller kavlar ut degen tunt över plåten.
4. Strö över flingsalt och tryck fast det lätt.
5. Grädda i 150 grader i ca 1 timme. Låt svalna och bryt i bitar.

2 kommentarer:

  1. Supergoda! Jag testade att blanda både olivolja och rapsolja, tycker det funkade fint. I övrigt vill jag bara säga att jag har haft celiaki i tio år, och provat massvis med olika recept, men aldrig några så bra som dina! Har bakat både kakor, sockerkaka och olika brödlimpor. Så nöjd med resultatet! Idag gjorde jag kanelbullar, och jag minns inte hur "riktiga" smakar, men min tioåriga son meddelade att det inte är någon skillnad smakmässigt. Hur som helst, tusen tusen tack för din blogg, jag kommer aldrig överge den!
    /Emma-Kajsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack för din kommentar! Det finns inget som gör mig gladare än att kunna sprida bakglädje med min blogg, tack!!

      Radera