Leta i den här bloggen

måndag 28 april 2014

Naturligt glutenfria kolakakor

Kolakakor är en av mina favoritkakor. Jag testade att göra en glutenfri variant med naturligt glutenfritt mjöl och stärkelse; potatismjöl och maizena. Smaken blev god, det enda minuset var att de blev knapriga och inte så sega som jag vill ha dem. Men knaprigt är gott det också och kolasmaken var precis som den skulle. Nästa gång testar jag nog att ersätta mjölet med glutenfri mix, då tror jag att kakorna blir segare.

Glutenfria kolakakor (ca 30 st)
100 g rumsvarmt smör
1 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
1 msk ljus sirap
1 tsk bakpulver
1 1/2 dl potatismjöl
1 dl maizena

1. Rör smöret vitt och fluffigt tillsammans med strösocker, vaniljsocker och sirap.
2. Blanda bakpulver, potatismjöl och maizena och rör ner det i smörblandningen.
3. Blanda snabbt ihop till en deg.
4. Dela degen i 3 delar och rulla ut till längder. Lägg längderna på en plåt med bakplåtspapper och platta till dem lite.
5. Grädda i 175 grader i ca 10 minuter.
6. Skär i sneda bitar och låt svalna.

2 kommentarer:

  1. Hur får du dom så tjock? Mina flyter bara ut fast än jag har rätt mängd mjöl.
    Lina

    SvaraRadera
  2. Prova att tillsätta lite mer mjöl nästa gång, det kan vara svårt att få exakt rätt mängd när man mäter upp mjöl. Det låter som om du har för lite mjöl alternativt för mycket smör i degen. Du kan också prova att ställa in degen i kylskåpet i ca en halvtimme innan du bakar ut den.

    SvaraRadera