Leta i den här bloggen

tisdag 13 januari 2015

Glutenfria chokladbiskvier

Chokladbiskvier är ett av mina favoritbakverk. I det här receptet har jag tillsatt vaniljkräm till smörkrämen, vilket jag tycker ger en extra god och krämig fyllning. Jag törs nog säga att de här chokladbiskvierna är de godaste jag någonsin ätit.

Glutenfria chokladbiskvier (ca 16 st)
150 g mandelmassa
1/2-1 äggvita

Fyllning:
125 g rumsvarmt smör
1 dl vaniljkräm*
1 dl florsocker
1 msk vaniljsocker
1 msk kakao

* Vaniljkräm:
1 äggula
1 msk strösocker
2 tsk maizena
1/2 dl vispgrädde
1 dl mjölk
1 tsk vaniljsocker

Topping:
150 g mörk choklad
1 msk rapsolja eller kokosfett

1. Riv mandelmassan grovt och blanda den med äggvita till en smidig smet.
2. Bred eller spritsa ut smeten till runda bottnar på en plåt med bakplåtspapper.
3. Grädda bottnarna i mitten av ugnen i 175 grader ca 10 minuter, tills bottnarna blivit gyllenbruna. Lossa kakorna från plåten och låt kallna på galler.
4. Vispa ihop äggulor och socker till vaniljkrämen i en kastrull. Tillsätt maizenan under vispning. Vispa i grädde och mjölk. Sjud under omrörning tills krämen tjocknar. Låt svalna och rör i vaniljsockret.
5. Rör smöret mjukt och smidigt. Tillsätt lite i taget av vaniljkrämen (obs! Endast en deciliter av vaniljkrämen) och blanda ordentligt. Tillsätt florsocker, vaniljsocker och kakao och rör krämen smidig.
6. Bred smörkrämen lite toppigt på undersidan av biskvibottnarna. Ställ dem kallt i ca 30 minuter.
7. Smält chokladen tillsammans med fettet och låt svalna något. Doppa biskvierna i chokladen. Förvara chokladbiskvierna i kylskåp. De går även bra att frysa. 

6 kommentarer:

  1. Vad menar du med vaniljkräm? Mvh Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vaniljkräm kan man antingen göra själv eller använda färdig, receptet är nu uppdaterat med hur man gör vaniljkräm. Lycka till!

      Radera
  2. Å vad skönt att någon annan också undrade vad vaniljkräm var/ är :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vaniljkräm finns att köpa eller också kan man göra egen. Jag har uppdaterat receptet!

      Radera
  3. Fantastiska!! Rekommenderar dock att man faktiskt följer receptet då man gör fyllningen - jag lade i allt på samma gång (använde färdig marsansås) och smöret var kallt, så jag fick röra som ett tok i säkert 20min innan den blev bra och nu har jag ont i armen :D Men otroligt god fyllning blev det! h. Pamela

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket, vad roligt att du gillade biskvierna! Hoppas att du unnade dig en extra som belöning för allt rörande ;)

      Radera