Leta i den här bloggen

torsdag 23 april 2015

Min bästa glutenfria sockerkaka

Jag har bakat till ett sommarcafé som bland annat beställde glutenfria sockerkakor. Jag ville självklart baka den perfekta sockerkakan och efter några mindre lyckade försök experimenterade jag fram det här receptet som jag är riktigt nöjd med. Sockerkakan blir luftig, hög och saftig. Dessutom innehåller den bara naturligt glutenfria mjöler och framför allt smakar den otroligt gott.

Bästa glutenfria sockerkakan
2 ägg
2 dl strösocker
1 msk fiberhusk
1 dl (80 g) potatismjöl
1 dl (45 g) mandelmjöl
3/4 (40 g) rismjöl
1 msk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1 krm salt
75 g smör
1 dl mjölk
Smör och glutenfritt ströbröd eller potatismjöl till formen

1. Vispa ägg och socker vitt och pösigt med elvisp.
2. Blanda ihop de torra ingredienserna i en bunke.
3. Smält smöret i en kastrull, tillsätt mjölken och låt koka upp.
4. Vänd ner de torra ingredienserna i äggvispet.
5. Häll i den heta vätskan och rör försiktigt till en jämn smet.
6. Häll smeten i en smord och bröad/mjölad sockerkaksform på 1 1/2 liter.
7. Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader i 30-40 minuter. Känn med en sticka att kakan är färdig, den ska vara torr. Låt kakan svalna en stund i formen innan den stjälps upp på ett fat eller galler. Låt svalna helt under formen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar