Leta i den här bloggen

lördag 30 maj 2015

Glutenfri formfranska med xantangummi

Jag har börjat experimentera lite med xantangummi som är är glutenersättning som används mycket bland annat i USA och som nu även börjat säljas i Sverige. Xantangummi fungerar som ett bindemedel och kan användas istället för eller tillsammans med fiberhusk som är vanligt i glutenfria bröd här i Sverige, för att få bra konsistens och saftighet. Till skillnad från fiberhusk suger xantangummi inte upp någon vätska, vilket gör att bröd och bakverk med xantangummi blir lätta och luftiga utan att bli torra. Det här är så nära ett perfekt vitt formbröd man kan komma. Det är otroligt gott att äta mjukt och nybakat men passar också utmärkt att rosta.

Formfranska med xantangummi
25 g jäst
4 dl vatten
2 msk olivolja
1 tsk salt
1 tsk xantangummi
1 dl pofiber
6 1/2 dl (390 g) glutenfri mjölmix

1. Smula jästen i en bunke.
2. Värm vattnet till 37 grader och vispa ut jästen med vattnet.
3. Tillsätt resterande ingredienser och arbeta degen ordentligt med degkrokar i minst 5 minuter.
4. Häll degen i en smord avlång bakform.
5. Låt jäsa under bakduk i ca 45 minuter.
6. Grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader i ca 25-30 minuter. Stjälp upp brödet på galler och låt svalna under bakduk.

4 kommentarer:

  1. Hej! Det låter spännande. Var hittar du xantangummi?

    Mvh Lina,
    mamma till glutenintolerant 5-åring.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lina! Xantangummi finns i vissa välsorterade matbutiker har jag hört men jag har inte sett det i någon butik. Jag köper på nätet, finns bland annat på goodstore.se. Mvh Anneli

      Radera
  2. Gjorde denna för några dagar sen, bästa formfranskan jag ätit sen jag var tvungen att sluta med gluten. Inte så torr och eländigt som det brukar vara.

    Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att höra! Tack för din kommentar! /Anneli

      Radera