Leta i den här bloggen

onsdag 26 mars 2014

Frasvåfflor med glutenfri mjölmix

Första våffeldagen som glutenintolerant innebar att jag fick prova nya våffelrecept. Eftersom jag älskar våfflor vågade jag inte chansa utan gjorde två olika våffelsmeter, ifall någon skulle bli mindre lyckad. Som tur var blev båda goda och jag tryckte med lätthet i mig 10 våfflor..

Det är svårt att säga vilka våfflor som blev bäst. De här våfflorna med glutenfri mjölmix blev lite frasigare och tunnare än de med maizena som du hittar här. Båda sorterna smakade som våfflor ska smaka, men om jag måste välja så får nog maizenavåfflorna lite högre betyg.

Frasvåfflor med glutenfri mjölmix (10 st)
100 g smör eller margarin
3 dl mjölk
2 dl vatten
180 g (3 dl) ljus mjölmix (t ex Finax röda)
2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
1 tsk strösocker

1. Smält matfettet och tillsätt mjölk och vatten. Låt svalna.
2. Blanda mjölmix, bakpulver, salt och socker i en bunke.
3. Vispa ner vätskan och låt smeten dra i ca 10 minuter.
4. Hetta upp våffeljärnet och pensla med matfett. Grädda. Håll våfflorna varma på galler i ugnen, så behåller de sin frasighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar