Leta i den här bloggen

tisdag 4 mars 2014

Gudomliga glutenfria semlor

Idag är det fettisdagen och självklart måste man äta minst en semla. Semlor var en av de saker som jag direkt kände att jag skulle sakna när jag fick veta att jag var glutenintolerant. Men med det här receptet kände jag nästan ingen skillnad alls mot en vanlig semla, gudomligt gott!

Glutenfria semlor (6 stora)
25 g jäst
50 g smör
2 1/2 dl mjölk
1 msk fiberhusk
1/2 dl vit sirap
1/2 ägg
1 tsk stötta kardemummakärnor
1/2 tsk salt
1/2 tsk hjorthornssalt
300 g (ca 5 dl) Sempers glutenfria mjölmix
1/2 uppvispat ägg till pensling

Fyllning:
200 g mandelmassa
Inkråmet från bullarna
ca 3/4 dl mjölk eller grädde
1 tsk vaniljsocker
Ev. 5 hackade mandlar

Garnering:
4 dl vispgrädde
Florsocker att pudra över

1. Smula ner jästen i en degbunke.
2. Smält smöret, tillsätt mjölken och värm till 37 grader. Häll degspadet över jästen och rör tills den löst sig.
3. Tillsätt fiberhusk. Rör om och låt svälla i 10 minuter.
4. Blanda ner sirap, uppvispat ägg, kardemumma, salt, hjorthornssalt och hälften av mjölmixen. Arbeta degen väl i maskin. Tillsätt resten av mjölmixen i omgångar, men spar lite till utbakningen. Fortsätt bearbetningen av degen tills den är slät och släpper bunken.
5. Låt jäsa under bakduk i minst 30 minuter.
6. Knåda degen lätt på mjölat bakbord och dela den i 6 delar om du vill ha stora semlor, eller 8 delar om du vill ha lite mindre semlor. Rulla till släta bullar och lägg på en plåt med bakplåtspapper.
7. Täck över med bakduk och låt jäsa i ca 30 minuter.
8. Pensla med ägg och grädda bullarna i mitten av ugnen i 250 grader ca 8-10 minuter. Låt kallna på galler under bakduk.
9. Skär av toppen på bullarna. Gröp ur inkråmet och lägg i en skål. Riv mandelmassan grovt.
10. Blanda ihop inkråmet med mandelmassa, mjölk eller grädde, vaniljsocker och eventuellt hackade mandlar. Späd med mer vätska om du vill ha massan lösare.
11. Fyll bullarna med mandelfyllningen.
12. Vispa grädden och spritsa eller klicka på den på bullarna. Lägg på locken och pudra över florsocker.

3 kommentarer:

  1. Hej, Provade att göra dessa semlor, och de vart ju verkligen gudomliga. Tack för dessa recept. Jag är laktosintolerant och låter också nu bli gluten och testar mig fram mellan olika recept. bara bullen vart ju helt otroligt god. jag undrar om du har provat samma deg till tex vanligbullar/kanelbullar? Det känns som att man kan använda sig av samma deg till det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, Vad roligt att du gillade receptet. Man kan absolut använda det här receptet till vanliga kanel- eller vaniljbullar också. Jag har ett recept här på bloggen på kanelbullar där jag har lite andra proportioner av ingredienserna, bland annat gillar jag när det är lite mer smör i kanelbullar :)

      Radera
  2. Hej, jag bor i Grekland på Kos och är så glad över din blogg med dessa fantastiska recept. Jag har skrivit till dig tidigare om ditt pizza recept. Men måste även nu gratulera och tacka för ett så lyckat recept.
    Mina semlor blev så super luftiga och goda. Över lycklig över att kunna äta en semla, glutenfri, hembakad och i Grekland.
    Tack än en gång för dina fina recept.
    Lillemor

    SvaraRadera